دسته‌ها
سینما فیلم

شهر من… غریبه با من

سلام

وقتی تیزرهای فیلم “شهرThe Town” دیدم با خودم فکر کردم که یک فیلم نسبتاً معمولی دیگه در ژانر پلیسی که داستان قابل پیش بینی دارد ولی وقتی فهمیدم که “بن افلکBen Affleck” اون رو کارگردانی کرده مصمم شدم هرطور شده تهیه کنم و ببینمش… “بن افلک” هرچند که در زمینه بازیگری بغیر از یکی دو فیلم معمولی چیزی در چنته ندارد، در مقوله کارگردانی و نویسندگی بسیار توانمند و متبحر نشان داده است.

پوستر فیلم شهر


نوشتن فیلمنامه “ویل هانتینگ خوبGood Will Hunting” و همچنین نویسندگی و کارگردانی درام پلیسی و خوش ساخت “Gone Baby, Gone” نشان داده که بهرشکل خودش هم متوجه شده توانمندی اصلی وی در کدام زمینه است. به جرات میتونم بگم بعد از فیلم درخشان “مخمصهHeat” دیگه هیچ فیلم پلیسی که با قدرت تمام و فارغ از کلیشه های معمول، بتونه داستان خودش و درونیات انسانی سارقان و پلیسان رو روایت بکند، ندیدم.

پوستر فیلم مخمصه

در فیلم مخمصه بهرشکل استادی چون “مایکل مانMicheal Mann” و بزرگترین نامهای بازیگری جهان “سلطان” و “دنیرو” و البته “کیلمر” حضور داشتند که خب داستان هم فوق العاده بود. اون فیلم در تمام زمینه ها در کمال ایستاده بود و تمرکز خوب کارگردان و قصه روی کاراکترها و بازشناسی درونیات احساسی سارقان، باعث شده بود که همه براحتی بتونند مولفه های اصلی رو شناسایی کنند و تماشاگران جدا از پرداخت خوب صحنه های اکشن بتواند روی داستان و کاراکترها هم بخوبی مسلط باشند.

مخمصه


بن افلک با توانمندی فوق العاده اش فیلمی رو خلق کرده که به جرات بهترین فیلم پلیسی (زیرژانر سرقت) در طول ۱۰ سال اخیر است. همه چیز در کمال خود است. داستان بسیار جذاب که تقریباً هیچ نکته ای درون آن بی پاسخ و یا مبهم نیست. بازیگران توانمند که در یک کلام عالی ظاهر شده اند. چه خود بن افلک در نقش “داگلاس مک ری” و چه حضور پرقدرت “جرمی رنرJeremy Renner” از یک طرف، و بازی حسی و راحت “ربکا هال – Rebecca Hall” باعث شده که شیمی روابط (تکیه کلام بیژن اشتری در دنیای تصویر!) خوبی بین بازیگران بخوبی شکل بگیرد.

بن افلک و ربکا هال در نمایی از فیلم شهر


من خودم این فیلم رو به سختی در ژانر پلیسی قرار میدم، بخش اعظم فیلم بیانگر ارتباطات انسانی و خواسته های متفاوت انسان های مشابه و تعهدات بی پایه برای حمایت از یکدیگر است. روابط آلوده و کارهایی که هرگز نمیتونی خودت رو از اون خلاص کنی، عشق بدون اخطار و عقده های یتیمی و بی پناهی همه و همه بقدری روان و بی شیله پیله در این فیلم روایت میشوند که حتی برای من ایرانی اینور دنیا هم براحتی قابل قبول است. هرچند که از الگوریتم روابط خلافکاران منطقه چارلستون در بوستون چیزی نمیدونم ولی همونجوری که “دونیرو” در فیلم “یک قصه برانکسیA Bronx Tale” توانسته بود قوانین جاری منطقه برانکس را به تماشاگر تفهیم کنه، در اینجا هم پس نیم ساعت اول میدونید در چارلستون در برابر چگونه ساختاری قرار دارید و این خیلی قابل تحسینه.

ربکا هال در نمایی از فیلم شهر


صحنه های اکشن بدون استفاده از جلوه های کامپیوتری و خیلی  طبیعی هستند و بهیچ وجه به شعور مخاطب توهین نمیکنند. سالها پیش در فیلم “ارتباط فرانسویThe French Connection” سکانس ماشین-بازی ساخته شد که هنوز مرجع تمام فیلمسازها و فیلم بازها میباشد. سکانسی بدون موسیقی که فیلمبرداری فوق العاده و کات های بی نظیر در کنار استفاده هوشمندانه از صدای ترمز حس تعلیقی را بوجود آورده اند که تاکنون کمتر نظیر آن مشاهده شده است. {پینوشت ۱}

پوستر فیلم شهر


در معدود صحنه های ماشین بازی فیلم “شهر” هم اصول استاندارد فیلم “ارتباط فرانسوی” رعایت شده که باعث میشود به بهترین شکل ممکن و بشدت واقع انگارانه این صحنه ها را به نمایش بگذارند. حقیقتاً فیلمبرداری و تدوین این فیلم جای تحسین بسیاری دارد. نکته دیگر کنترل خیلی خوب کارگردان روی صحنه های اکشن و بخصوص سرقت فیلم است. بن افلک با این فیلم نشان داده است که تعلیق و موتیف های هیجان سینما را بخوبی میشناسد. در یک کلام با اینکه صحنه های عظیم و کیسه های خون متعدد! و انفجارهای مهیبی نمیبیند، ولی مطمئن هستید گروه سارقان در نهایت حرفه ای گری و با زمان بندی های خوب یک کار اصولی و حرفه ای را صورت میدهند و این چیزی است که در فیلم های پلیسی اخیر کمتر میبینیم. فیلم های اخیر بجز “نفوذیInside Man” بواقع همگی برپایه اصولی صحنه های اکشن خود را ساخته اند که باورپذیری اش برای مخاطب بسیار مشکل است و درست از همان صحنه های اکشن بین تماشاگر و فیلم یک دیوار بزرگ کشیده و مابقی داستان را باورناپذیر! میکنند.

جرمی رنر در نمایی از فیلم شهر


در این فیلم بدون افراط و خیلی کنترل شده از المان های معمول ژانر سرقت استفاده شده: ماسک، اسلحه، انفجار و فرار… در مورد ماسک ها باید بگم که فوق العاده و عجیب جالب از کار درآمده اند؛ بطوریکه محوریت پوستر و همچنین تیزر فیلم برمبنای همین ماسک ها بوده و نشان از یک تیم روانشناس و خبره در طراحی آن دارد.

پوستر فیلم شهر


من متوجه شدم که بن افلک تمایل زیادی دارد که فاصله شب تا صبح را بصورت یک نمای سریع از فید شدن شب و طلوع خورشید نشان دهد. چه در این فیلم و چه در فیلم قبلی استفاده از همین تمهید بسیار ساده باعث میشه که بیننده خودش رو حتی چند لحظه کوتاه هم خارج از داستان ندونه و نبینه، یعنی بنظر من (که کارشناس نیستم و خب شاید اشتباه هم بکنم) بنوعی نشان دهنده پیوستگی داستان بوده و به بیننده فرصت نمیدهد که خارج از فضای فیلم به چیز دیگری بیندیشد.

بن افلک در نمایی از فیلم شهر


مطمئن باشید ۲ ساعت زمانی که صرف دیدن این فیلم میکنید بسیار ارزشمند بوده و بعد از دیدن آن بهیچ وجه دست خالی نخواهید بود. خشونت و صحنه های … بسیار کمی دارد و دیالوگ-محور بودن آن باعث میشود که اگر هم علاقه مند باشید کلی ترکیب و اصطلاحات جدید یاد بگیرید. حالا که بحث دیالوگ شد هم بنظر من مونولوگ فوق العاده تاثیر گذار بن افلک در صحنه ای که میخواهد ماجرای مادرش را برای دختر توضیح دهد بی نهایت حرفه ای بوده و میتوان آن را به عنوان یکی از بهترین صحنه های بازیگری کل دوران برای بن افلک دانست و مطمئنم که اگر بن فالک روندی را که تاکنون در این دو فیلم در پیش گرفته ادامه دهد، در اینده شاهد کارگردانی بزرگ که روابط یسن انسان ها را بخوبی درک کرده و به نمایش میگذارد خواهیم بود. شاید چیزی شبیه کلینت ایستوود کبیر…

جرمی رنر در نمایی از فیلم شهر


“جرمی رنر” که سال گذشته اسکار بهترین بازیگر مرد را برای فیلم “The Hurt Locker” دریافت کرده است، برای این فیلم نامزد بازیگر نقش مکمل برای گلدن گلاب هم شده است و من علیرغم رقبای قدرتمندی که در این بخش دارد، شانس بسیار بالایی برای وی قائل هستم. جرمی بقدری خوب و راحت بازی میکند که پس از ۲۰ دقیقه اول فراموش میکنیم که وی بازیگر است و براحتی کارکتر سارقی عصبی و بیرحم را برای بیننده به نمایش میگذارد که گویی خودش سالها حرفه اش دزدی بوده.

شاد باشید


پینوشت ۱: بهترین سکانس های ماشین-بازی به انتخاب من: ارتباط فرانسویرونینDéjà Vuماتریکس ۲حرفه ایتالیایی – هر سه قسمت بورن

مسعود زمانی
۲۴ آذر ۱۳۸۹

14 دیدگاه دربارهٔ «شهر من… غریبه با من»

من این فیلم را دیدم، خیلی خوب بود.

… در ضمن در مورد نقد قبلی تون، از میان فیلم هایی که معرفی کردین من فیلم The Shining با بازیگری جک نیکلسون و دو شماره اول فیلم Exorcist برای من فوق العاده و شاهکار بودند.

ممنون
پاسخ مسعود زمانی : ممنونم دوست من… بهرشکل جن گیر هرجوری که بخواهیم لیست کنیم جزو ده تا فیلم برتر تاریخ سینمای وحشت هستش و غیر قابل انکار هست… اشاره خوبی بود

برای دیدنش ترقیب شدم.

حیف که اینترنتم محدودیت دانلود داره وگرنه امشب می دیدمش.

ممنون از نقدتون.
پاسخ مسعود زمانی : خواهش میکنم دوست من… حتماً برای دیدنش برنامه بزارید… ارزشش رو داره

سلام

ببخشید نخونده نظر می دم یعنی نظر که نیست فقط می تونم بگم ممنون خسته نباشید بعدا میام می خونم. فقط این رو بگم که تا حالا فکر می کردم اون عکس پسرک مو سپید مربوط به کودکی شماست و شما الان یه چیزی شبیه اون هستید. این عکستون کلی ذهنیتم رو به هم زد.

امضاء: اونی که سالی یک بار پیداش میشه. (شکلک لبخند ملیح)
پاسخ مسعود زمانی : سلام… من روز اول که این بلاگ رو راه انداختم توی کامپیوترم هیچ عکسی دم دست نداشتم و همون عکس پسرک مو سفید کذایی رو گذاشتم تا بعداً عوضش کنم که این “بعداً” یکسال و ۱۹ روز طول کشید تا اینکه دیشب یکی از دوستان معترض بود این “زال پسر” رو وردارم که برش داشتم… حالا انشالله ذهنیتتون در راستای مثبت بهم خورده باشه… شاد و سربلند باشید همیشه

axe jadid mobaraaak aghaie mohandes


پاسخ مسعود زمانی : خواهش میکنم… (:

بابا یکم به متن هم توجه کنید جان من (;

سلام

ممنون برای توضیحتون. اومدم ببینم تائید کردید که عکس اینجا خودتونید یا نه. البته که به هم خوردن ذهنیتم در جهت منفی نبوده. اما قبول دارید هر بهم ریختگی یه کم آدم رو اذیت می کنه؟ حداقل من شما رو اینجوری می شناسم. نویسنده وبلاگی که به همه سلام ها جواب سلام میده. تخصصی مینویسه و پراکنده گویی بی مورد نداره. اهل مطالعه هست و نظراتش معمولا با رفرنسه . در نوشتن دقت کافی داره و این نشان دهنده اهمیتی هست که برای خواننده اش قائله و چیز های دیگه که الان عجله دارم نمیشه گفت و تازه ممکنه براتون خوب نباشه!(یه شکلک متناسب. نمی دونم چی). این یعنی مهم نیست زال باشید یا اینجوری که هستید. اما کنجکاوی ما ادما سر جاشه. من هم آرزوی سلامتی، شادکامی و موفقیت براتون دارم.
پاسخ مسعود زمانی : کلاً تغییر همیشه فرآیندی سخت ولی مفید هست و خواهد بود… بابا اینقدر از من تعریف نکنید… شما لطف دارید و همینطور هم بقیه خوانندگان… جداً از فضایی که توش هستم و هستیم لذت میبرم… شادی و سلامتی نصیب شما و همه عزیزانتان باشه

این فیلم را داریم حتما سعی می کنم قشنگ ببینم نقد شما را هم قشنگ بخونم بعدا اگر شد سر فرصت جواب می دهم

بابا عکس !! شما قرار شد وبلاگ جدید را افتتاح کنید نه اینکه این خونه را جدید کنید
پاسخ مسعود زمانی : بابا چه عجب شما یه فیلم رو داشتید… حتماً ببینید… ضرر نداره… در مورد عکس هم حالا چه ایرادی داره قبل از کوچ یه دستی هم به سر و روی این خونه بکشم؟ 🙂

خب من فقط رونین رو دیدم و با شما هم عقیده ام . اکشن عالی. می بینم حبه یا جادوگر ساوینا خبرها رو زود میرسونند.
پاسخ مسعود زمانی : رونین رو هنوز بعد از اینهمه سال میبینم لذت میبرم… حقیقتاً شاهکاره… راستی خب من نمیتونم منابع اطلاعاتی ام رو فاش کنم… اینهایی هم که شما اسم بردید نمیشناسم (:

عجب منابعی دارید! راستی این عکستون رو عوض کنید همون بچه خنگه رو بذارید بهتره آخه . اینو من میبینم می ترسم. اگرچه علف باید به دهن بزی شیرین باشه. و لزومی نداره به خاطر من عکس رو عوض کنید ولی گفتم بدونید اگه از ترس مردم …..
پاسخ مسعود زمانی : بابا من اینقدر ترسناکم خودم نمیدونستم؟… علف کذایی البته به دهن کسی شیرین نیامده ولی خب چی بگم؟… انشالله که همیشه تنتون سالم باشه و خداینکرده اتفاقی براتون نیفته… در ضمن منابع خودم رو زیر هیچ شکنجه ای هم فاش نمیکنم

آقا مسعود من امروز شما را سر بلوار فردوس ندیدم با چند تا بسته بزرگ در دستتان در انتظار تاکسی (۷:۳۰″ )
پاسخ مسعود زمانی : سلام… نه من اون نبودم… چون من فقط یک بسته بزرگ تو دستم بود و ساعت هم ۷:۳۲ دقیقه بود

(:

من میدونستم لو میرم عکس رو نمیزاشتم…

منم که هیچکدوم این فیلمایی رو که شما نقد میکنین ندیدم.چرا?؟?؟!!هی میخوره تو ذوقم…

از سبک نوشتنتون خیلی خوشم اومده با وجود اینکه خیلی واسم سنگینه(به دلیل عدم مطالعه کافی و …)اما خیلی حال میکنم…

پاسخ مسعود زمانی : خیلی خوشحالم که از اینا خوشتون اومده… در مورد این فیلم ها خب باید بگم بیشترشون رو میتونید تو بساط دی وی دی فروشها و آرشیو دوستای فیلم بازتون پیدا کنید… ولی هیچوقت دیر نیست… وقتش برسه میبینید… مطمئنم

پس بچه محل در اومدیم
پاسخ مسعود زمانی : ای بابا… از ناشناسی دراومدیم… خدا از این ویکی لیکس نگذره … افشا شدیم… سلام بچه محل

ممنونم که جواب سئوالم رو دادید و اون عکس رو هم برداشتید. من منظورم این نبود شما ترسناکید. منظورم اون عکس بود . وگرنه بعضی از اون منابع عکس شما توی فیسبوک رو به من نشون داده بودند خب اون عکس رو بذارید. این عکسی که منو می ترسوند زاویه عکسبرداریش واقعا انتزاعی و وحشت آور بود. گمونم قبلش خون آشام یک و دو رو نگاه کرده بودید و خواستید توانایی تون رو در ساخت ژانر وحشت محک بزنید. بازم شرمنده اگه خیلی با جسارت اظهار نظر کردم. لا اقل یه عکسی بذارید که وقتی اون بز بز قندی طفلک میاد اینجا زهره ترک نشه . ما هم که فقط تماشا چی هستیم نترسیم! بازم عذر! تشریف بیارید یه صحنه انیمیشن بچشید
پاسخ مسعود زمانی : والله من آخرش نفهمیدم ترسناکم یا نه… ولی در مورد این عکس باید بگم که برخلاف نظرتون قبلش مطمئنم که خون اشامی چیزی ندیدم… در مورد بزبز فوق الذکر هم خب ما همینیم… بالاخره اگه قراره از عکس بلاگم خوشش بیاد خب آلن دلون میزارم… امضاء : جمعیت حمایت از بزبزقندی ها… حتماً مزاحم میشم

بعضی ها چه نظر های بی ارزشی می دن! (zeinab)
پاسخ مسعود زمانی : بی ارزش یا با ارزش من به نظر همه احترام میزارم و تو این وانفسای بی کامنتی تک تک شما عزیزان برای من ارزشمند هستید… حالا بعضی ها کمتر، بعضی ها هم بیشتر… شاد باشید ادریس جان

سلام، خسته نباشی مسعود جان

امروز فیلم Inception با کارگردانی کریستوفر نولان رو دیدم خواستم ببینم شما این فیلم رو دیدن و نظرتون در موردش چیه یا یه نقد در موردش بنویسید، به نظر من که فوق العاده ایه اگه ندیدید حتما ببینید! خیلی ممنون
پاسخ مسعود زمانی : سلام دوست من… اینسپشن بدون تردید جای خود را بعنوان یکی از ۵ فیلم برتر تمام دوران (برای من البته) بخوبی محکم نموده است

حدود ۵ ماه پیش یه پست راجع بهش نوشتم… امیدوارم خوشتون بیاد

http://masoudz.mihanblog.com/post/82

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.