دسته‌ها
ادبیات و کتاب

چرا دولت‌ها فقط موفق به شکست می‌شوند؟

کتاب «چرا دولتها اینقدر اشتباه‌ می‌کنند: و چگونه میتوانند بهتر عمل کنند – Why Government Fails So Often: And How It Can Do Better» نوشته پیتر شاک (Peter H. Schuck) تقریباَ یک ماهی است در آمریکای شمالی منتشر شده و در همین مدت کم مورد تحسین بسیار از منتقدان قرار گرفته است. کتاب هنوز برای دانلود (دزدکی!!!) در دسترس نمی‌باشد ولی نسخه الکترونیکی آن منتشر شده و من توانستم ۵۰ صفحه اول آن را تورقی کنم و بنظر مورد جالبی برای مطالعه و معرفی به دوستان آمد.

چرا دولت‌ها فقط موفق به شکست می‌شوند؟

.

.

سلام

.

decorative-lines-2aدر مجموعه‌ای که کار میکنم همیشه تلاش بر این بوده که افراد کتاب‌ها ویا اطلاعاتی را که بدست می‌آورند با دیگر همکاران خود به اشتراک بگذارند، امروز داشتم فایلهام رو مرتب میکردم به نت‌هایی که برای چند کتاب نوشته بودم برخوردم و دیدم بد نیست کتابهایی رو که در یکی دو ماه اخیر به همکارانم معرفی کرده‌ام در وبلاگ هم منتشر کنم. شاید به کار دیگر دوستان نیز آمد.

decorative-lines-2

.

کتاب «چرا دولتها اینقدر اشتباه‌ می‌کنند: و چگونه میتوانند بهتر عمل کنندWhy Government Fails So Often: And How It Can Do Better» نوشته «پیتر شاک –  Peter H. Schuck» تقریباَ یک ماهی است در آمریکای شمالی منتشر شده و در همین مدت کم مورد تحسین بسیار از منتقدان قرار گرفته است. کتاب هنوز برای دانلود!!! در دسترس نمی‌باشد ولی نسخه الکترونیکی آن منتشر شده و من توانستم ۵۰ صفحه اول  آن را تورقی کنم و بنظر مورد جالبی برای مطالعه و معرفی به دوستان آمد.

کاور کتاب
کاور کتاب

آقای شاک استاد حقوق دانشگاه ییل هستند و پستهای متعددی در وزارت بهداشت، آموزش و رفاه ایالات متحده داشته‌اند. آقای شاک در این کتابدر ابتدا با آمار و براساس نظرسنجی‌های بعضاَ ۴۰ ساله نشان میدهد که مردم آمریکا نظرشان نسبت به کارآیی دولت و عملکرد آن منفی شده و مدل فعلی حکومتی آمریکا را بهیچ وجه کارا نمی‌دانند.

آقای پیتر شاک
آقای پیتر شاک

این کتاب این موضوع را بررسی میکند که این عدم کارآیی بتدریج منجر به خدشه‌دار شدن پایه‌های دموکراسی و در نهایت فروپاشی و از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی آمریکا خواهد شد. وی ابتدا دلایل این به خطا رفتن را بررسی کرده و سپس راه حل‌هایی برای آن مطرح میکند. نکته جالب در همین صفحات اول مستند بودن تمامی گزاره‌های مطرح شده است و شاک با استادی تمام، همانند یک مقاله علمی و با مراجع زیاد مشکلات را طرح و بررسی میکند. البته باید توجه داشت جامعه مخاطب و حوزه بررسی این کتاب آمریکا بوده و شاید جنس مشکلات و تاریخچه مسائل خیلی برای ما شفاف نباشد ولی تناسب و تناظر جالبی میان گزاره‌های کتاب و مشکلات کشور ما وجود دارد (بخصوص در حوزه تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی، آموزش و آموزش عالی، توزیع ثروت، سرعت و کیفیت خدمات دولتی و …).

ریشه تمام مشکلات!!
ریشه تمام مشکلات!!

در ابتدای کتاب وی به وضوح میگوید هیچ شاخص ساده‌ای برای ارزیابی ناکارآمدی دولتی وجود ندارد و بجز برخی پارامترهای اقتصادی، متخصصان برای نشان دادن مشکلات دولت با چالش مواجه هستند. وی بخشی از مشکلات را ناشی از هدف‌گذاریهای غیرواقعی، بوروکراسی مرگ آور، فشار بازارهای قدرتمند و محدودیت‌های ذاتی قوانین میداند. وی برای هر مشکل روندهای اصلاحی قابل انجامی را پیشنهاد کرده است. وی در اکثر موارد “ساده سازی برنامه‌ها” را بهترین راه حل دانسته است.

با توجه به نقدهای مثبت و دستور مستقیم برخی مقامات آمریکایی به مطالعه کردن این کتاب در سازمان‌های زیر نظرشان، بنظر می‌رسد این کتاب می‌تواند عنوان مناسبی برای مطالعه مدیران، سیاستگذاران و کارشناسان دولتی باشد. پیشنهاد میکنم به دیگر دوستان نیز این کتاب را معرفی کنید. این پست را با جمله درخشانی از پیتر شاک به پایان می‌رسانم که برخلاف تفکر رایج در کشور ما گویا شمولیت جهانی دارد:

In Government, Nothing Succeeds Like Failure

در ویدیو زیر می‌توانید مصاحبه جان استوارت با آقای پیتر شاک را مشاهده کنید که پیشنهاد اکید دارم آن را تماشا کنید:

decorative-lines-3

لینک خرید کتاب از آمازون

لینک خرید کتاب از آی تیونز

 

.

.

۳۰ خرداد ۱۳۹۳

مسعود زمانی

.

.

–***–

«اگر از طریق فید (خوراک) من این نوشته را مطالعه می‌کنید، برای دسترسی مستقیم از این لینک استفاده کنید»

–***–

8 دیدگاه دربارهٔ «چرا دولت‌ها فقط موفق به شکست می‌شوند؟»

آقای مسعود خواهشا زود به زود آپدیت کنید سایتتون رو. ما هر چند روز یکبار به امید یه مطلب تازه به سایت شما سر میزنیم اما میبینیم متاسفانه خبری نیست.

سلام علیرضا جان، حقیقتش ۸-۹ تا پست نصفه و آماده دارم که متاسفانه وقت نمیکنم آپ کنم. بیشتر بخاطر جام جهانی و کمبود وقت و البته سستی خودم هستش… انشالله همین فردا یک کتاب دیگر رو برای معرفی میگذارم… شرمنده ام دوست من

پاسخ

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.