دسته‌ها
سریال علم و فناوری نکات جالب

رابین‌هود میان مدیران

رابین‌هودی میان مدیران

سلام

چند روز پیش داشتم طبق معمول هر روز و هنگام صرف صبحانه با همسر عزیز برنامه دیلی شو (با ارائه مجری جدید و بسیار جسورش «ترور نوآTrevor Noah») را مشاهده میکردم، میهمان برنامه آقای «دن پرایس  – Dan Price» بود.

ترور نوآ – Trevor Noah

ایشان به عنوان موسس، شرکت Gravity Payments یکی از موفقترین استارت‌آپهای حوزه پرداخت (در امریکا) را ایجاد کرده‌اند و خوب طبیعتاً زندگی مرفه و موفقی دارند، روزی طی یک مکالمه کوتاه متوجه می‌شود که یکی از کارمندانش بخاطر کمبود ۲۰۰ دلار تمام برنامه‌های مالی‌اش بهم خورده است و ناتوان از بازپرداخت اقساط خود بسیار مستاصل است، وی متاثر از این واقعه تصمیم می‌گیرد که با بررسی روند‌های موجود و مطالعه کتب مرجع سعی کند تا علل این مشکل را بفهمد.

دن پرایس - Dan Price مدیر شرکت گراویتی پیمنت
دن پرایس – Dan Price

این کارآفرین ۳۱ ساله متوجه می‌شود که براساس تحلیل‌های اقتصاددانان و جامعه‌شناسانی نظیر «دنیل کانه‌مانDaniel Kahneman» برای اینکه بدون دغدغه (طبیعتاً دغدغه‌های غیرمعمول! جایی در این تحلیل ندارند، مثلاً اینکه من دغدغه و نگرانی‌ام شنا کردن در استخر پر از شیر گونه نادری از بزهای کوهی ساکن هیمالیا است خب یکم خاص هست!) بخواهیم در آمریکا و در یک کلان شهر زندگی کنیم، می‌بایست حداقل ۷۰هزار دلار درآمد سالانه داشته باشیم.

وی از ابتدای بهار امسال (۱۳۹۴) برنامه‌ای در شرکت خودش اجرا کرده است که طی سه سال حداقل حقوق هیچ کارمندی کمتر از ۷۰ هزار دلار در سال نشود. بسیار وی را تمسخر کرده‌اند ولی بنظر می‌آید نرخ بسیار بالای رضایت شغلی و بهره‌وری و البته حجم نوآوری‌های ایجاد شده در شرکت وی گواه از چیز دیگری می‌دهد.

وی در دفاع از تصمیم خود بیان کرده است که من براساس داده‌های اقتصادی و بازار تصمیم گرفته‌ام اگر شما داده دیگری دارید به من ارائه کنید… البته این‌هم مهم است که وی برای کمک به این روند تصمیم گرفته است حقوق ۱٫۵ میلیون دلاری خود را نیز به ۷۰،۰۰۰ دلار در سال کاهش دهد.

وی خودش را رابین‌هودی می‌داند که برای کمک به طبقه متوسط از خودش! سرقت می‌کندو علیرغم تحسین‌های مردمی و رسانه‌ای برخی رسانه‌های سنتی بخش سرمایه‌دار نظیر فاکس‌نیوز کمپین تبلیغاتی سنگینی علیه وی راه‌انداخته و موجی از استهزاء و تکفیر! (بدلیل خیانت به آرمان‌های کاپیتالیسم) علیه وی صورت گرفته است.

در خصوص اهمیت و نقش طبقه متوسط پیش از این یک مطلب در سایت خودم نوشته بودم که مطالعه آن را به همه عزیزان پیشنهاد میکنم:

نابرابری برای همه
نابرابری برای همه

برادر وی آقای لوکاس پرایس که شریک ۳۰ درصدی کمپانی است پس از این تصمیم از وی به دادگاه شکایت کرده که رای دادگاه بدوی این بوده که دن می‌بایست سهام وی را با قیمت عادلانه بخرد و یا شرکت را منحل کند که تاکنون بدلیل عدم قبول این شرایط از سوی دن، کار به دادگاه ایالتی کشیده است.

وی گفته است که بسیار از مردم “paycheck to Paycheck” زندگی می‌کنند و فرصتی برای پس‌انداز ندارند، حال من تصمیم‌ گرفته‌ام تقریباً هرچه دارم بفروشم و در شرکت تزریق کنم (از جمله خانه ۱٫۲ میلیون دلاری‌اش) و نزدیک به سه میلیون دلار به نقدینگی شرکت افزوده است. دن در دفاع از این تصمیماتش بیان کرده است که اتفاقاً آنچه نوآوری را نابود می‌کند همین حاشیه‌های امن است که نداشتن آن باعث می‌شود تمرکز من روی کسب و کار اصلی خودم، افزایش یابد.

بهترین رئیس آمریکا؟
بهترین رئیس آمریکا؟

علی ایحال وی تصمیم گرفته است در دو مرحله (که اولی‌ آن شروع شده است) ابتدا کف حقوقی شرکت را به ۵۰،۰۰۰ دلار و در یکسال آینده به ۷۰،۰۰۰ دلار افزایش دهد.

خروجی‌های اجرای شش ماهه این طرح از این قرار بوده است:

نرخ رشد درآمد شرکت (بدون افزایش نرخ خدمات و یا محصولات) تقریباً دو برابر و سود شرکت نیز حدوداً دو برابر شده است.

برخی مشتریان این شرکت بدلایل مخالفت با این روش نیز از دست رفته‌اند، به نظر من واقعاً اصول‌گرایی یعنی این، بخاطر حفظ ارزشهای خود (کاپیتالیسم) حاضر نیستند با شرکتی که این اصول را زیرپا می‌گذارد کار کنند.

جالب این بود که دن پرایس این حرکت خود در افزایش حقوق کارمندان را بصورت یک اقدام اخلاقی انجام داده ولی اثرات استراتژیک و راهبردی برای شرکت حاصل آورده است. ولی یک هدف بلندمدت برای تغییر فضای کسب و کار جهانی نیز دارد که نظر می‌آید گام‌های اولیه برای آن را برداشته است. هم‌اکنون انتشارات Penguin با همکاری چند دانشگاه قصد دارند با مطالعه اتفاقات و روندهای جاری در این شرکت در کتابی با عنوان Force of Gravity به مستندسازی این تصمیم متهورانه بپردازند.

رابین‌هود عصر جدید
رابین‌هود عصر جدید

پیشنهاد میکنم برای اینکه حس بهتری نسبت به مطالب گفته شده داشته باشید، دو مصاحبه ویدیویی زیر را نیز مشاهده کنید:

ویدیو مصاحبه ترور نوآه با آقای دن پرایس

“پیشنهاد اکید دارم به مشاهده این ویدیو”

ویدیو مصاحبه آقای دن پرایس با INC.com

decorative-lines-3

اول این را بگم که خیلی خیلی با گرایشات و تفکرات چپی در اقتصاد زاویه دارم و سمپات این نوع تفکرات نیستم… خب حالا در پایان این مطلب خیلی رک برم سراغ اون چیزی که احتمالاً مخاطب فارسی زبان من توی ذهنش سعی می‌کنه بهش پاسخ بده:

۷۰،۰۰۰ دلار (تقریباً ماهی ۲۱میلیون تومان با دلار ۳۶۰۰ تومان) برای من که در تهران زندگی میکنم مفهوم خیلی عمیقی ندارد، من در نیویورک و در مثال بالا،  در شهر سیاتل زندگی نمی‌کنم که هزینه‌های زندگی رو بفهمم. این مبلغ در تهران و ایران چقدر است؟ مرتباً میخوانیم که تحلیل‌هایی منتشر می‌شود که حداقل درآمد ماهانه در تهران (فکر میکنم برای خانواده ۳ نفره) ۳ میلیون تومان است و نظایر آن، ولی واقعاً چند نفر از مدیران ما این جسارت را دارند که کف حقوق خود را تا این حد پایین بیاورند و یا حقوق همه کارمندان خود را تا این اندازه ارتقاء دهند…

بارها در ارائه‌هایم به این نکته اشاره کرده‌ام که تقریباً تمامی تصمیمات اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی ما براساس اصولی بناشده‌اند که آنقدر قدیمی هستند که خیلی از خالقان آن سال‌هاست که مرده‌اند، بویژه در ساختارهای مدیریتی، همچنان مبانی و اصول بر پایه نظریاتی است که خیلی از آن‌ها بیش از صدسال عمر دارند، واقعاً چرا؟

ما موجوداتی بشدت علاقه‌مند به اینرسی هستیم، در واقع دوست داریم زحمت جور دیگر فکر کردن را دیگران بکشند و همه در چرخه‌ای از اتفاقات به دام می‌افتیم که فکر می‌کنیم بهترین شرایط موجود همین هست واقعاً با این حجم از تغییرات در محیط پیرامونی خودمان هنوز هم فکر می‌کنیم که بهترین کار تکرار الگوهای کهنه و نخ‌نمای قدیمی است؟

پینوشت ۲:

احتمالاً شما وقت زیادی در روز برای مطالعه ندارید و البته دسترسی مناسبی هم به نشریات و مجلاتی همچون New Scientist ، American Scientific، Economist، Science و ده‌ها نشریه معتبر دیگر را ندارید. ترکیب این دو باعث می‌شود که کلی مطلب خوب و یا حتی مناسب برای کسب و کار خودتان را از دست بدهید.

خب یک پیشنهاد خوب برای شما دارم:

اگر دوست دارید هر روز گزیده مناسبی از نشریات معتبر جهان درحوزه آینده‌پژوهی، فناوری‌های پیشرفته، مدیریت و فلسفه را در تلفن همراه و یا کامپیوتر خود، به همراه یک توضیح مختصر درباره آن مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنم کانال من را در تلگرام دنبال کنید.

https://telegram.me/MasoudSharings

پیروز و سربلند باشید همیشه

۳۰ آبان ۱۳۹۴

مسعود زمانی

–***–

«اگر از طریق فید (خوراک) من این نوشته را مطالعه می‌کنید، برای دسترسی مستقیم از این لینک استفاده کنید»

–***–

27 دیدگاه دربارهٔ «رابین‌هود میان مدیران»

بسیار جالب بود جناب زمانی
متاسفانه کمتر کسی تو این دنیای مادی که همه یجور دنبال بدست اوردن پول هستن،دست از یه سری امتیازات خودش میکشه اونم به نفع زیر دستاش که در مضیقه هستن!
من به شخصه غبطه خوردم به تفکر آقای پرایس

سلام، واقعاً کار متهورانه‌ای بوده… تفکر و حرکت ایشان بسیار قابل تحسین بوده، امیدوارم بقیه هم تکرار کنند حرکت‌های این‌چنینی رو…

پاسخ

سلام.مطلب جالبی است.نوآوری های رادیکال می تواند در تغییر فضای کسب و کار و حتی قاعده های پذیرفته شده اقتصادی هم رخ دهد و البته می تواند نتایج اقتصادی فوق العاده مثبتی را هم برای ایده دهنده به همراه داشته باشد.کمی جسارت و نوآوری در ایران کم داریم.ان شا الله به مدد دوستانی مثل شما کم کم ساختار ذهنی اینرسی گراها متعادل تر شود.

سلام به قاسم عزیزم، واقعیت اینه که مغز ما اینجوری تمرین ندیده و تربیت نشده، باید خیلی خیلی تلاش کنیم که بدون پیش‌فرض‌های متداول به مسائل و زندگی نگاه کنیم، ولی به نظر من هرکسی مسئوله که با نگاه پرسش‌گرانه و انتقادی تمامی رویدادهای اطراف خودش رو یک بازبینی بکنه، و البته جسارت هم همونجوری که گفتی چاشنی کارش بکنه… خیلی ممنون بابت این‌که وقت گذاشتی برای کامنت، برام خیلی ارزشمنده

پاسخ

سلام، بازگشتی شکوهمندانه، مثله همیشه دقیق و پر از اطلاعات و بی‌نقص. دارم دنبال یه راهی می‌گردم که کلن یوتیوب رو وصل کنم به تلویزیون، فقط بشینم اونو ببینم به جای تلویزیون. حجم اطلاعاتی که از اون تو میتونی بگیری، غیرقابل باوره. حیف، حیف که قندشکن میخواد وگرنه وضع مملکت این نبود به نظر من.

سلام، شما محبت دارید دوست من، واقعیت اینه که از اینکه با فیل–تر کردن یوتیوب خودمون رو ایمن کرده باشیم، بیشتر از پیش به آموزش در کشورمون لطمه زدیم، کلی محتوای جالب و رایگان وجود داره که نداشتن و ندیدنشون واقعاً حیفه… برقرار باشی همیشه دوست من

پاسخ

سلام. من هم دیلی شو رو می‌بینم اما منتها روی یوتیوب و تکه تکه. برنامه اصلی رو هم باید فقط از سایتش دید که با سرعت ما کیفیتش خیلی بده و قابل تغییر هم نیست. شما کجا این برنامه رو کامل می‌بینید؟

سلام دوست من، برای دانلود که بهترین و ساده‌ترین راه استفاده از تورنت هست، سایتهایی مثل the Pirate bay و این میتونن کمک کنن، ولی برای قسمتهایی که توی ویدیوی اصلی پخش شده در شبکه‌ها موجود نیست باید از خود وبسایتشون استفاده کنید.
پیروز و سربلند باشید همیشه

پاسخ

سلام بر آقای زمانی عزیز
مثل همیشه بسیار جالب بود
خیلی وقت بود که مطلبی ننوشته بودید… همیشه منتظر آپدیت وبلاگتون هستم 🙂

سلام
با گوشی همراه در مورد مطلبی جستجو می کردم که به وب سایت شما برخوردم.
شاید اینکه هم اسم و تا حدی هم هدف بودیم تاثیر مستقیمی بر مطالعه محتوای وب سایت شما داشت ولی بعد از مطالعه کامل این مطلب، به نوشتار شما علاقمند شدم. بهر صورت خرسندم که این سبک نوشتن و عرضه اطلاعات مفیدی که عموما کمتر در وب فارسی وجود داره توسط دوستانی چون شما پیگیری و اجرا میشه.
در مورد این مطلب هم و بنا بر تجربه فعالیت حرفه ای در تخصص خودم، مشغله فکری کارمندهای فعال در یک مجموعه تاثیر بسیار زیادی در بازدهی و کیفیت خروجی تصمیمات و اعمال اونها داره. تا حدی که امکان تخریب تصمیم گیری صحیح رو هم ایجاد می کنه. علاوه بر این و در مراحل بالاتر، ایده پردازی و خلاقیت در راستای اهداف مجموعه یا حتی جهت دهی به بخش های مختلف مجموعه هم تحت تاثیر کامل وضعیت فکری کارمندان قرار داره. تامین مالی هم بهرصورت اولین و شاید مهم ترین بخش وضعیت روزمره فکری کارمندان رو تشکیل میده…

همچین شرکت هایی در ایران هم فعالیت می کنند البته، بعضی شرکت های مهندسین مشاور معتبر حقوق و مزایایی بسیار بالاتر و صد البته مکفی برای زندگی مناسب و خوب رو برای تمامی افراد زیرمجموعه فراهم می کنن. خوشبختانه بنده هم طی بعضی سال ها و پروژه ها امکان همکاری با این شرکت ها رو داشته ام و امیدوارم مدیران مسئول و با دید و راهبرد صحیح و بلند مدت در بیشتر شرکت ها و کارآفرینی های ایرانی بیشتر و بهتر شوند.

پیروز باشید.

سلام دوست هم‌نام من،
فرهنگ کاری و کارفرمایی ما اشکالات زیادی دارد که باعث میشه موانغ ذهنی زیادی برای حرکت به این سمت داشته باشیم، ولی خب تجربه ثابت کرده که اون تیم و مدیری که بخواد براحتی میتونه به این موانع غلبه کنه…
ممنون از خوش‌بینی و کامنت دلگرم کننده‌تون… برقرار باشید همیشه

پاسخ

سلام
چرا پس دیگه اینجا رو به روز نکردی؟
تو هم خلاصه نویس شدی و تو تلگرام مینویسی؟
تلگرام که قابلیت ثبت در تاریخ رو نداره. حیفه به خدا.

جالب این بود که دن پرایس این حرکت خود در افزایش حقوق کارمندان را بصورت یک اقدام اخلاقی انجام داده ولی اثرات استراتژیک و راهبردی برای شرکت حاصل آورده است.
ممنون از سایت خوبتون

سلام، بله همین‌طور است که می‌فرمایید، نمیدونم چرا همیشه فکر میکنیم که اگر کاری اخلاق‌مدارانه هست حتماً پیامدهای منفی اقتصادی به بار خواهد داشت…

پاسخ

سلام، مسیر سختی هست ولی من هم امیدوارم بیشتر شاهد چنین رویکردی باشیم

پاسخ

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.