دسته‌ها
علم و فناوری نکات جالب

خلاصه‌ای از مناظره اول جمهوری خواهان آمریکا

خلاصه‌ای از مناظره اول جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده

روز پنج‌شنبه مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ (۶ آگوست ۲۰۱۵) اولین دور از مناظره‌های حزب جمهوری‌خواه برای یافتن رقیب اصلی کاندیدای قطعی حزب دموکرات یعنی خانم هیلاری کلینتون (خیلی بعیده یکی دو نفر دیگه‌ای که مدعی هستند شانسی در دموکرات‌ها داشته باشند) برگزار شد. من هرچی منتظر شدم حداقل در استریم‌هایی که دنبال میکنم ندیدم در وبلاگستان فارسی کسی به این مناظره به زعم من مهم، اشاره‌ای بکنه، با توجه به رسالت شخصی‌ام برای به اشتراک‌گذاری دانسته‌هایم، تصمیم گرفتم خلاصه‌ و فرازهای مهم این مناظره را برای دوستان قرار دهم.

نکته مهم این است که امسال با ترافیک عجیبی از کاندیداها در GOP مواجه هستیم که الان تعدادشون به ۱۸ نفر رسیده است که بی سابقه است. برگزاری مناظره میان ۱۷ نفر کار عجیب و شاید نشدنی است به همین دلیل تصمیم گرفته شد دو مناظره برگزار شود، براساس رنکینگ مجبوبیت فعلی کاندیدها در نظرسنجی‌ها، ده نفر اول در مناظره اصلی و هفت نفر دیگر در مناظره‌ای دیگر که قبل از مناظره اصلی برگزار شد، شرکت کنند. جالب‌ترین نکته حضور خانم کارلی فیورینا در مناظره فرعی بود که مدت‌ها مدیر شرکت HP بودند!!! در کل دیدن این مناظره‌ها برای حضراتی که مناظره‌های ریاست جمهوری اخیر خود ما را با آن شکل خنده‌دار برگزار کردند کلاس درس خوبی هم محسوب می‌شود.

من سعی میکنم تا جای ممکن برخلاف روال همیشگی‌ام فرض را بر آشنایی حداقلی مخاطبان و خوانندگان با ساختار قدرت در ایالات متحده قرار دهم و مطلب خیلی طولانی نشود.

decorative-lines-2a

در درجه اول بگم که احتمالا من در نوشته‌هایم کمی جانبدارانه و متعصبانه نقد کنم و بنویسم که طبیعتاً حق من است ولی خب خواننده باید آگاه باشد که بطور طبیعی من هیچوقت نتوانسته‌ام با آدمها و حرف‌های این حزب ارتباط برقرار کنم و قاعدتاً نباید تنها صحبت‌های من را ملاک تشخیص قرار ندهد.

همچنین در تاریخ ۳ آگوست یک مناظره رادیویی میان ۱۴ نفر از این تعداد برگزار گردید که فراز خیلی مهمی نداشته گویا ولی من چون خودم آن برنامه را نشنیده‌ام قضاوتی نمی‌کنم.

کاندیداهای اصلی دور اول مناظره‌های GOP بترتیب آرای نظرسنجی اولیه قبل از مناظره:

دانلد ترامپ – Donald Trump

جب بوش – Jeb Bush

اسکات والکر – Scott Walker

مایک هاکبی – Mike Huckabee

بن کارسون – Ben Carson

تد کروز – Ted Cruz

مارکو روبیو – Marco Rubio

رند پاول – Rand Paul

کریس کریستی – Chris Christie

جان کاسیچ – John Kasich

در مورد پست‌های اجرایی و تشریفاتی فعلی و سوابق این افراد براحتی می‌توانید از طریق لینک‌ها و گوگل اطلاعات کافی کسب کنید.

میزبان این دور از مذاکرات شبکه فاکس بود که مجریان مشهور خود برت بایر، مگان کلی و کریس والاس را مسئول مدیریت این مناظره قرار داده بود که بنظر من بغیر از مگان اون دو تا خیلی بی‌عرضه و منفعل بودند. مناظره در شهر کلیولند از ایالت اوهایو برگزار می‌گردید.

با توجه به توضیحات فوق نکاتی که بنظرم جالب می‌رسید را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذارم:

decorative-lines-3

نکته ۱

دانلد ترامپ بعنوان یک میلیونر و صاحب شبکه‌ هتل و کازینو بخوبی یاد گرفته است که چگونه صحنه را از آن خود کند. اعتماد به نفس بالا، حرف‌های تقریباً بدون ملاحظه و البته عامه پسند وی، باعث شد که به محض کاندید شدن توجه همه رسانه‌ها و مردم را به خود جذب کند. نگاه از بالا به پایین و بعضاً کوته‌اندیشانه‌اش باعث تمسخر وی می‌شود ولی هیچ وقت حاضر نیست از اشتباهات گفتاری و رفتاری‌اش کوتاه بیاید و یا معذرت خواهی کند. در این مناظره نیز ترامپ از همان ابتدا با حضور ذهن بالای خود مسیر خودش را از دیگران جدا ساخت و با بیان اینکه بدون قید و شرط حاضر است به نفع کاندیدای منتخب حزب کنار کشیده و کمپین شخصی برای پیروزی در انتخابات راه نیاندازد، همه را شگفت‌زده کرد.

نقطه نظرات جنجالی‌اش راجع به مهاجران مکزیکی و به طور کلی لاتین در نطق اعلام کاندیداتوری‌اش باعث نشد از موضع خودش کوتاه بیاید، این بار هم وی دولت مکزیک را متهم کرد که عامدانه خلاف‌کاران خود را به سمت مرزهای آمریکا روانه میکند.

در کل مثل همیشه جنجالی و البته پوپولیستی عمل کرد و حرف زد ولی واقعاً نشون داد که بلده چجوری توجه همه رو بخودش جلب کنه… بلاتشبیه یاد یکی می‌انداخت من رو که البته قیاس مع الفارغ هست… بماند.

decorative-lines-3

نکته ۲

مارکو روبیو همه را شگفت زده کرد. نطق‌های بدون تپق و محکم، ریزبینی و حضور ذهن خوب وی باعث شد که شانس بالایی برای وی در این کارزار قائل شوم.

برای من که در چند وقت اخیر وقت زیادی گذاشته‌ام که مفهوم فناوری‌های برهم‌زننده و رشد نمایی فناوری را برای همکارانم شرح دهم خیلی خیلی جذاب بود که در چند بخش از سخنان این سناتور بخصوص در ابتدای مناظره اشاراتی به این موضوع را بشنوم. پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر را حتماً ببینید:

در کل بنظر من بالاترین نمره ممکن در این مناظره را مارکو روبیو خواهد گرفت.

decorative-lines-3

نکته ۳

کلاً مثل احزاب!! ایرانی جمهوری‌خواهان هم چند تا موضوع دارند که تا دویست سال دیگر هم راجع به ان‌ها بحث خواهند کرد، حق سقط جنین، مهاجران غیرقانونی، دگرباش‌ها و قص علیهذا… کلاً هم هیچوقت چیز تازه‌ای به این موضوعات اضافه نخواهند کرد و همون شعارهای مذهبی و روتین خودشون رو خواهند داد، این مناظره هم از این امر مستثنی نبود.

decorative-lines-3

نکته ۴

هرچند که پزشکان در ایران به دلایل زیادی که خودشان بزرگترین مقصرش هستند، جایگاه اجتماعی خودشون را از دست داده‌اند ولی بهرشکل باید قبول کنیم که پزشک به عنوان کسی که درمان و تسکین آلام انسان رو بعنوان شغلش انتخاب کرده نگاه متفاوتی به انسانیت دارد یا حداقل من اینجوری برداشت میکنم.

اینکه دکتر بن کارسون که تخصص اصلی‌اش حراجی مغز و اعصاب کودکان در بیمارستان جان هاپکینز بوده است، براحتی و بدون حتی یک لحظه تالم از لزوم شکنجه (بطور خاص Waterboarding) زندانیان و افراد مشکوک به دست داشتن در تروریسم، سخن میگوید حقیقتاً یکم ترسیدم.

decorative-lines-3

نکته ۵

تقریباً همه انرژی و تمرکز جمهوری‌خواهان در مناظرات روی هیلاری کلینتون و حمله به برنامه‌ها و سوابق وی متمرکز شده است، این مسئله از یکسو خیلی ریسک بزرگ محسوب میشود، زیرا باعث می شود هرآنچیزی که بر علیه کلینتون وجود دارد در همین مناظرات رو شود و استراتژیست‌های دموکرات براحتی می‌توانند تاکتیک‌های آن‌ها را برای دور نهایی پیش‌بینی کنند.

از سوی دیگر اینکه شما بخش بزرگی از فلسفه و دلیل حضور و وجودتان را تهدیدات آمدن فرد دیگر، قرار می‌دهید خب خیلی چیز جالبی نیست.

decorative-lines-3

نکته ۶

من به شخصه احترام زیادی برای «ران پاولRon Paul» قائل بودم و هستم، نگاه ضد جنگ و انسان‌دوستانه و البته صلح‌طلبانه وی نسبت به ایران در انتخابات قبلی ریاست جمهوری خیلی خیلی جالب و متفاوت بود.

کلاً خیلی ایشان را جمهوری‌خواه نمی‌بینم هیچوقت، نطق تاریخی و فراموش نشدنی وی در مجلس سنا چیزی نیست که براحتی از یادها برود. پیشنهاد اکید دارم نسخه‌ای که هوادارن ران پاول برای این سخنرانی تصویرسازی کرده‌اند را حتماً ببینید:

پسر وی رند پاول با وجود اینکه از لحاظ فن بیان و سخن‌وری حتی از پدر هم ماهرتر و توانمندتر است ولی عقاید متفاوتی از پدر را دنبال می‌کند. البته یادمان هم باشد که بییشتر و فعال‌تر از همه جمهوری‌خواهان وی پایبندی واقعی‌تری به اصول قانون اساسی ایالات متحده داشته و دارد. مثلا در مورد قانونی نظیر Patriot Act که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بدلیل اینکه دستشان را برای جاسوسی و شنود مردم آمریکا باز می‌کند، هردو موافق این قانون بودند، تنها کسی که علیرغم مخالفت حزبش یک تنه مانع از تمدید این قانون شد همین رند پاول بود.

بنظر من علیرغم اینکه قابل احترام‌ترین فرد میان این افراد همین رند پاول است، ولی بدلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن و اخلاق‌گراییش احتمالاً کاندید مورد تایید جمهوری‌ خواهان نخواهد بود.

decorative-lines-3

نکته ۷

کریس کریستی برخلاف انتظار خیلی خیلی خوب در مناظرات بحث‌ها را هدایت می‌کند،‌علیرغم فشارهایی داخلی و بیرونی حزب بنظر من که خیلی خیلی خوب و حرفه‌ای خودش رو به عنوان یک کاندیدای جدی مطرح کرده. فن بیان و حافظه خیلی خوب در خصوص اطلاعات و آمار اقتصادی، بشدت در این بخش اون رو از بقیه متمایز کرده بود.

decorative-lines-3

نکته ۸

اینکه سفر قاسم سلیمانی به روسیه بعنوان یک بخش طولانی و سئوال کلیدی از کاندیداها مطرح میشه یکم نگران‌کننده هست. خیلی از این کاندیداها برای هر مشکلی در جهان گزینه لشکرکشی را انتخاب می‌کنند، حساسیت‌های اینچنینی در صورت به قدرت رسیدن خیلی برای ما ایرانی‌های اتفاق خوبی نخواهد بود. ولی در کل برای من که خیلی جای سئوال داشت که چرا نزدیک به ده دقیقه از وقت این مناظره به سفر سردار سلیمانی اختصاص پیدا کرده بود.

decorative-lines-3

نکته ۹

تقریباً همه کاندیداها با توافق اتمی مخالف بودند و این یعنی که با فرض اینکه ما اطلاعات صحیحی از منافع دو طرف در اختیار داریم، همچنان گزینه دموکرات‌ها یعنی خانم هیلاری کلینتون بهترین انتخاب برای ایران و اقتصادش خواهد بود.

decorative-lines-3

نکته ۱۰

این نوشته می‌تونست ده‌ها برابر این مقداری که نوشته شده، حجم داشته باشه ولی من با خودم عهد کردم که زیر ۱۵۰۰ کلمه باشه که تابحال اینجوری شده. کلی جزئیات و تاریخچه پیرامون هرکدام از کاندیداها وجود داره که من به سختی بر نفس خودم غلبه کردم و چیزی درباره‌شان ننوشتم.

decorative-lines-2

پینوشت ضروری: جای خالی دیلی شو و جان استوارت خیلی خیلی احساس میشه…

پیروز و سربلند باشید

مسعود زمانی

۲۰ مرداد ۱۳۹۴

–***–

«اگر از طریق فید (خوراک) من این نوشته را مطالعه می‌کنید، برای دسترسی مستقیم از این لینک استفاده کنید»

–***–

16 دیدگاه دربارهٔ «خلاصه‌ای از مناظره اول جمهوری خواهان آمریکا»

چرا؟ چرا زیر ۱۵۰۰ کلمه؟
شما دو ماهی یک بار(یا کمتر!(: ) یه پست می‌نویسید، بعد تو این زمانه‌ای که تو استریم فارسی حرفی از این مناظره نزده شده چطور محدود به ۱۵۰۰ کلمه می‌کنید؟ آیا این ظلم نیست؟
(احیانا خانمتون نزاشته؟(: از باب تاثیرات ازدواجه شاید:D )

سلام دوست من، والله این که آیا این از مصادیق ظلم هست واقعیتش اینه که آره بنظر من هم ظلم هست، ولی دو تا چالش داشتم، وقت کم و این که دیگه خبرش داشت بیات میشد… وگرنه همسر عزیز که اتفاقاً تاکید می‌کرد حتماً این پست رو بنویسم و منتشر کنم…

پاسخ

سلام
از کجا فایل این مناظره رو دانلود کردید؟
من هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم
میشه راهنمایی کنید.

سلام
آقا چی چی محدودیت ۱۵۰۰ کلمه ای من عاشق طرز نگاهتون به تحولات دنیا هستم خیلی دیر به دیر می نویسید حداقل انتظار یک پست پرمایه داریم ما که تو کشورمون تایمز،اکونومیست، نیوزویک که نداریم حداقل شما را داریم (خدا را شکر) انتظار یک مقاله درست و حسابی داریم.

تو این تیتر و مطلب کسل کننده رسانه های ایران (شرق-عصرایران-اعتماد و…) حداقل شما یک رحمی به ما بکنید یک پست پر و پیمون به ما هدیه بدید.
این افرادی که هم میگن وقت ندارند نمی تونند نوشته های طولانی بخونند همش می ببینم سرشون تو گوشی دارند چرت و پرت تلگرام و واتزآپ و… می خونند
خلاصه اگر نمی خواهید عهدتون را بشکنید یک وبلاگ دیگه بزنید مطالب طولانی را اونجا بزارید یا پی دی اف کنید بزارید ته هر نوشتتون یا بصورت قسمت به قسمت بزارید تو فیسبوک

سلام دوست من، باور کن من خودم خیلی دوست دارم که مبسوط بنویسم، ولی واقعیت اینه که شغل من نویسندگی نیست و زمانی که برای این کار میگذارم هر روز محدودتر میشه، ولی کامنت‌های عزیزان اینقدر بهم انرژی میده که بازم اون وسط وقت‌ها بازم یه زمانی برای این کار کنار بگذارم، شاید هم باید بیشتر به سمت پادکست حرکت کنم… بهرشکل اینهمه لطفی که شما و دیگر دوستان دارند الان باعث شد بابت این پست کلی عذاب وجدان بگیرم که چرا توضیح و تشریح بیشتری ندادم…
حتماً سعی میکنم به شکل منظم و استانداردی مطالب اینچنینی را بیشتر بزارم…
بازم ممنون از لطف و محبتتان
پیروز و سربلند باشید همیشه

پاسخ

خیلی خیلی مطلب خوب و جالبی بود …
واقعا در مطالب فارسی مطلبی به این شکل کسی نزاشته بود …

موفق باشید

سلام، خوشحالم که خوشتون اومد، بازهم به اینجا سر بزنید
پیروز و سربلند باشید همیشه

پاسخ

سلام، خوبه که… بنظر من اینکه سیاستمدار خودشو از مردمش جدا ندونه یه ویژگی خوب هست…

پاسخ

نه ببخشید ظاهرا خودشه ولی هضمش برام سخته کسی که کاندید ریاست جمهوری آمریکاست همچین حرکاتی رو انجام بده.

آره در اینکه خودشه شکی نیست ولی بنظر من که خیلی باحال هستش… شما تازه خیلی چیزهای دیگه رو ندیدید، مثلاً راجع به همین موضوع میتونی این پست من رو بخونی و ببینی همین دانلد ترامپ که داره همه آمارها رو از آن خود میکنه در چه برنامه‌ای شرکت کرده و یک ساعت تموم در معرض شدیدترین و وقیح‌ترین توهین‌ها قرار گرفته…
خنده فراوان با چاشنی شرمندگی

پاسخ

دروود
بنده به کمک جمعی از همکاران و دانشجویان زبان ، سایتی را راه اندازی کرده ایم که در آن منابع معتبر آموزشی زبان های خارجه را برای دانلود با لینک مستقیم قرار می دهیم. برای هر پست زحمت بسیار زیادی کشیده می شود و برای تولید هر یک از مطالب سایت زمان زیادی صرف می شود . البته فعلا بخش زبان انگلیسی سایت راه اندازی شده و به زودی به کمک همکاران بخش های دیگر سایت نیز راه اندازی می شوند. سعی ما بر این است تا هر روز حداقل یک منبع آموزشی را معرفی نماییم.منت می گذارید که به سایت ما نگاهی بیاندازید و نظرات سازنده خود را به ما ارائه دهید. همچنین باعث افتخار و دلگرمی ما برای ادامه راه می باشد که اگر سایت ما را قابل دانستید آن را با عنوان “آموزش زبان” در سایت خود لینک نمایید.
با تشکر

آقا تبریک میگم انتخاب جرمی کوربین رو به عنوان رپیس حرب کارگر انگلیس
کاش ران پاول هم هنوز بود

من خیلی به این بنده خدا اعتماد ندارم، بهرشکل همچین سبقه درخشان و مشعشعی هم نداره ولی خب نگاه ایده‌الیستی بد نداره… من ترجیح میدم ساکت بشینم و نگاه کنم فعلاً…

پاسخ

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.